Moster Henny Melander som blev 101 år

Hennys album var bland de första fotomaterialen jag började arbeta med. Albumet kom till min mamma efter Hennys död 2002. Moster Henny nådde den aktningsvärda åldern av 101 år. Jag upplevde henne som en barsk gammal skrattglad ungmö, men i själva verket var hon ju sammanboende en stor del av sitt liv med Ville. Henny arbetade som kokerska i inlandet, men var mycket släktkär och besökte väl årligen Lövvik. I slutet av sitt liv tror jag hon bodde i Ludvika där Inger och Gullan f. Edholm höll kontakten med henne. Hon var också en känd person på stan genom sin ålder och genom att hon tyckte om att röra sig ute.  Albumet innehöll många lösa foton som jag satt in och försökt ordna och beskriva. En del bilder är unika och tillför uppgifter om min släkt på morssidan.

Bilden över Nyadals såg var jag lite tvivlande på, men har återfunnit den på en Webbsida över just denna såg. Det gamla fotot av nuvarande Bergkvists var intressant, då byggnaden är så lik nuvarande Nordstrands som är flyttat vid storskiftet från en plats nära Bergkvists. Dessutom fick jag höra att Melanders gamla hus som brann c:a 1908 också såg ut så här. Detta hus låg ovanför Melanders loge också nära Bergkvists . Bilden med Morbror Eriks fru framför sitt hus minner om att Erik faktiskt byggde detta hus som senare köptes och beboddes av Ejnar Anderssons familj. Det bedrevs kaféverksamhet i huset under Morbror Eriks tid. Jag minns en askkopp därifrån som hölls upp av en neger i trä. Den gamla bilden med morfar Johan och mormor Jenny tillsammans med ett 10-tal andra som jag inte känner igen är jag inte säker på, men en teori är att den är från ett besök i morfars hem Råå i Skog omkring 1910.

Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar